Hij zocht het geluk, het grote “het”. Hij zocht, maar vond het niet. En vele malen stond hij met een kluitje in het riet, hij zocht het geluk in het riet, hij zocht het geluk in het dal, aan de top maar werd het zoeken moe. Pas toen hij zei: ik geef het op toen kwam het naar hem toe.
(Geluk, Toon Hermans)
Wanneer ik een intake doe met ouders en hen vraag naar hun wens, krijg ik bijna altijd als antwoord: ´Ik wil, dat mijn kind gelukkig is.´ Wanneer ze dit verder duiden, leggen ze vaak uit hoe ze vooral willen dat hun kind niet teveel zorgen heeft, gewoon kan genieten. Volwassenen gebruiken de uitdrukking ´zo gelukkig als een kind´. Ze doelen dan op situaties, waarin ze gelukkig zijn met wat er is: de kat die spint, een mooie kastanje, de zon die schijnt…We verlangen in de volwassenheid vaak terug naar het kunnen genieten in het moment, de zorgeloze onschuld waarvan we kinderen gunnen om deze zo lang mogelijk te behouden.
Psychologe Christine Carter geeft in haar boek ´Raising Happiness´ 10 wetenschappelijk bewezen stappen om gelukkige kinderen op te voeden. En voor de volwassenen, door het ´kind in jezelf´ met de stappen te voeden, groeit vast ook je eigen geluk!
Wanneer je met het vliegtuig reist, leer je het in de veiligheidsinstructies: ´Help eerst uzelf, dan uw kind´. Als de ouders gelukkig zijn, is er een grote kans dat kinderen dit ook zijn.
Voor deze tip hoef je geen grote inspanningen te leveren: kinderen aanzetten tot kleine, lieve daden is al een mooi begin. Zo toon je hen het belang van empathie: ze worden er niet alleen betere, maar ook gelukkigere mensen van.
Uit onderzoek van de KU Leuven blijkt, dat om gelukkig te zijn het streven naar een ‘perfect leven’ net zo contraproductief is, als de vrees dat het allemaal ‘niets voorstelt’. [1] Er is veel perfectionisme in deze maatschappij. Wanneer je een kind gunt om niet te faalangstig of perfectionistisch te zijn, kijk dan ook hierin naar jezelf. Moet het voor jou allemaal perfect zijn?
Geef zelf het goede voorbeeld en leer kinderen de ´zonnige´ kant van het leven te zien. Optimisten boeken meer succes op school, op het werk en in sport. Bovendien is het risico op depressies en angsten bij hen minder groot.
Praten over emoties, leren hoe je ze kunt uiten,…maakt deel uit van de ontwikkeling van kinderen. Probeer je daarom in te leven in de wereld van een kind, help hen om hun eigen gevoelens te herkennen en geef aan dat het oké is om boos, verdrietig of enthousiast te zijn. Laat kinderen bewust worden van hun eigen gevoelens en behoeften.
Beslissingen nemen is vermoeiend: door iets een gewoonte te maken, vraagt het veel minder zelfbeheersing om iets te blijven doen. Gezond eten, sporten,… Als het een gewoonte is, schept dat ruimte in je brein voor nieuwe dingen.
Zelfdiscipline is een betere indicator van toekomstig succes dan intelligentie, maar stress is een grote factor die zelfdiscipline tegenwerkt. Als kinderen aan het piekeren zijn (over hun cijfers, de problemen van hun ouders,…), is het voor hen veel moeilijker om zichzelf op iets te concentreren. Stimuleer kinderen vanuit warmte en betrokkenheid, zonder ze teveel te controleren.
Door spel leren kinderen onder meer sociale vaardigheden ontwikkelen en het stimuleert hun creativiteit. Daarnaast is er een andere reden waarom het zo belangrijk is om kinderen te laten spelen: als kinderen mogen spelen, genieten ze met volle teugen van het moment! Geef hen daarom de ruimte om volledig vrij en spontaan te zijn.
Kinderen brengen een groot deel van de dag door op school: het kiezen van een school die bij hen past en waar ze zich thuis voelen, kan een groot verschil maken. Kijk ook naar hun kamer, hun thuisomgeving. Is er voldoende ruimte om te ontspannen, om te spelen,…? Dit zijn allemaal zaken die bijdragen aan een gelukkig kind.
Soms bevestigt de wetenschap wat onze grootouders al lang wisten: met het hele gezin aan tafel zitten is belangrijk. Kinderen kunnen in deze situaties veel leren met betrekking tot sociale vaardigheden, maar ook over hun houding ten opzichte van voeding. De familiemomenten aan tafel vormen een basis van verzorging en voeding en zijn een dagelijks moment van verbinding.
Tip voor thuis, in de klas of op de kinderopvang: Maak met je kind(eren) een ´geluksmuur´. Wat maakt kinderen gelukkig? Voorzie een berg tijdschriften en laat hen naar hartenlust knippen en plakken! Kinderen kunnen ook meebrengen van thuis wat hen gelukkig maakt, een foto van een huisdier, een geboortekaartje van kleine broer of zus, … |
Meer informatie over de opleiding Kindercoach.
[1] Het grote KU Leuven “geluksonderzoek”, P. Luyten, M. Leijssen e.a. , 2014.
Geschreven door Alicia Euwema
Leer hoe je als coach kinderen en ouders/opvoeders kunt begeleiden in de opvoeding en bij ontwikkelingsvraagstukken.
Leer kinderen begeleiden in hun ontdekkingstocht naar het vinden van balans tussen de kwaliteiten én valkuilen van hooggevoeligheid.