Gedragsverandering is niet altijd makkelijk. Stel je wilt graag gezonder eten. Je weet dat dat goed is voor je gezondheid. Echter als puntje bij paaltje komt, zet je niet door. Dat is best dubbel. Enerzijds wil je wel, maar anderzijds haak je telkens weer af. Wil je die tweestrijd doorbreken? Weten wat je innerlijke drijfveren zijn? Met de gesprekstechnieken van motiverende gespreksvoering achterhaal je wat je daadwerkelijk motiveert.
De gesprekstechniek motiverende gespreksvoering oftewel motivational interviewing (MI) is een bewezen en effectieve methode om gedragsverandering te bevorderen door erover te praten. Het helpt je namelijk in gesprek, met bijvoorbeeld een coach, zelf te ontdekken wat je probleem is en wat de dieperliggende reden – innerlijke drive – is achter je wens tot gedragsverandering.
De gedachte achter de methode is dat je je gedrag pas kan veranderen wanneer je dat zelf écht wenselijk of noodzakelijk vindt. Zo helpt de motiverende gesprekstechniek je als het ware de stap van ‘Ja, maar…’ naar ‘Ik wil het en kan het’ te maken. Wat het namelijk doet is je intrinsieke motivatie aanwakkeren wat er vervolgens toe bijdraagt dat je ook werkelijk stappen gaat zetten om je gedrag te veranderen.
Grondleggers van motiverende gespreksvoering zijn William Miller en Stephen Rollnick. Zij ontwikkelden de methode voor de behandeling van verslavingsgedrag. Tegenwoordig wordt de methode eveneens ingezet bij bijvoorbeeld stoppen met roken, meer bewegen, gezonder eten en zelfs opvoedingsproblemen.
Motiverende gespreksvoering maakt gebruik van vijf gesprekstechnieken. Deze zijn erop gericht stapsgewijs te ontdekken waarom veranderen belangrijk voor je is én hoe je dat bereikt.
Worden er open vragen aan je gesteld? Dan wordt er voorkomen dat je simpelweg met ‘ja’ of ‘nee’ als antwoord kunt volstaan. Wat het wel doet? Je uitnodigen je verhaal te vertellen, je intrinsieke motivatie te onderzoeken en het geeft je ook de ruimte na te denken. Daarbij voorkomt het stellen van open vragen bij motiverende gespreksvoering dat een coach voornamelijk aan het woord is.
Deze gesprekstechniek bij motiverende gespreksvoering geeft het gesprek meer diepgang. Er wordt niet alleen geluisterd naar wat je feitelijk zegt. Er wordt tevens gelet op wat je mogelijk bedoelt, maar niet zegt. Dat doet een coach door verbanden te leggen en zaken te benoemen. Dat zet je aan het denken, stimuleert je te reageren en laat je zo veranderingen onder woorden te brengen.
Wil je gedragsverandering realiseren? Dan helpt een aanmoediging, compliment of positieve bevestiging. Dus benoemen wat er goed gaat en wat er zoal wel lukt. Want dat geeft je een goed gevoel, laat je zelfvertrouwen groeien en zorgt dat je mindset verandert in positieve richting.
Een goede samenvatting van wat je zoal hebt vertelt, laat zien dat je coach je begrijpt en werkelijk heeft geluisterd. Je voelt je echt gehoord en het helpt je gefocust te blijven. Daarbij biedt het samenvatten je coach de mogelijkheid structuur in het gesprek aan te brengen en er richting aan te geven.
Verandertaal is een belangrijke gesprekstechniek binnen motiverende gespreksvoering. Het verwijst naar de uitingen van de cliënt die gericht zijn op verandering van gedrag. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit redenen, wensen, mogelijkheden of de noodzaak tot verandering. Door verandertaal te herkennen en te benadrukken, helpt de gespreksbegeleider de cliënt om zijn of haar eigen motivatie voor gedragsverandering te versterken. Dit draagt bij aan het proces van verandering en het nemen van concrete stappen richting gewenst gedrag.
Kortom, wil je bepaalde gewoontes veranderen? Dan helpt motiverende gespreksvoering om je motivatie te ontdekken en ermee aan de slag te gaan. Let wel: het is geen trucje om snel te komen waar je wilt. Het gaat er juist om dat je zelf ontdekt waarom je wilt veranderen en wat je er vervolgens aan kunt doen.
Wil je mensen helpen hun innerlijke motivatie te vinden voor gedragsverandering? Bekijk dan de opleiding Mental Coach.
Leer hoe je mensen coacht om het beste uit zichzelf te halen als zij worstelen met hun zelfvertrouwen, angsten, keuzestress en werkdruk.
Leer coachen op de thema’s stressmanagement, slaap, voeding en bewegen.