Vitaliteit in organisaties daar hebben zowel werkgevers als medewerkers baat bij. Vitale bedrijven zijn onder andere energiek, bevorderen creativiteit en innovatie, stimuleren persoonlijke groei en kennen een positieve werksfeer. Medewerkers in die organisaties zijn bevlogen en voelen zich vitaal. Ze zijn lichamelijk en geestelijk fit, ervaren werkplezier en hebben een goede werk/privébalans. Maar, hoe zorg je er nu voor dat je organisatie vitaler wordt? De rol van vitaliteitsmanagement en tips om er als organisatie mee te starten.
Het onderwerp vitaliteit in organisaties is hot, maar zeker geen modegril. Want, het is een feit dat de gemiddelde levensverwachting stijgt, er langer gewerkt moet worden en de concurrentie steeds internationaler wordt. Wil je daar als bedrijf op inspelen? En je organisatie toekomstproof maken? Dan moet je investeren in vitaliteit. Dat betekent enerzijds zorgdragen voor een goede gezondheid van je medewerkers, zodat zij duurzaam inzetbaar zijn. Onder andere door activiteiten en maatregelen te ontplooien die ertoe bijdragen dat je medewerkers tot op hoge leeftijd fysiek en mentaal fit zijn, langer productief en met passie en plezier (door)werken. Tegelijkertijd vereist werken aan een vitale organisatie dat je als werkgever de juiste randvoorwaarden en omstandigheden creëert om de vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van je medewerkers te bevorderen. Voor de realisatie ervan biedt vitaliteitsmanagement uitkomst.
Volgens Tinka van Vuuren, bijzonder hoogleraar vitaliteitsmanagement aan de Open Universiteit Nederland gaat vitaliteitsmanagement om het versterken van medewerkers en organisaties. In diverse interviews omschrijft zij het als volgt: “Het betreft alle activiteiten die werkgevers in gang zetten om werknemers vitaal te houden, zodat zij langer met plezier en gezond doorwerken en optimaal functioneren”. Hieruit blijkt dat het begrip zeer omvangrijk is en niet alleen draait om een gezonde eet- en leefstijl. Vitaliteitsmanagement heeft ook alles te maken met arbeidsvoorwaarden, verzuimbeleid, arbomaatregelen, loopbaanplanning, scholing en dergelijke. Want, een mix van dat alles draagt bij aan vitaliteit in organisaties.
Maak je van vitaliteitsmanagement een prioriteit? Zoals inmiddels legio grote en kleine bedrijven doen? Dan werpt dat zeker z’n vruchten af. Want, wat blijkt? Volgens diverse onderzoeken biedt het bedrijven allerlei voordelen, namelijk:
- de prestaties verbeteren;
- het ziekteverzuim daalt;
- klanten zijn meer tevreden en klantengroei;
- medewerkers gaan makkelijker mee met veranderingen;
- er is minder personeelsverloop;
- betere positie op de in- en externe arbeidsmarkt.
(Bronnen o.a.: Gallup (2003) en Harvard Business Review (2012))
Deze voordelen worden behaald, doordat vitale organisaties simpelweg het beste in de medewerkers naar boven halen. Kortom: door werk te maken van vitaliteitsmanagement is elke organisatie in staat vitaler te worden.
Wil je werken aan een vitale organisatie en vitale medewerkers? Hieronder alvast een aantal tips hoe je start met vitaliteitsmanagement.
Ga je aan de slag met vitaliteit? Dan heb je een grotere slagingskans als je het samen met alle medewerkers opzet en niet door het van bovenaf op te leggen. Inventariseer wensen en behoeftes. Houd vitaliteitsgesprekken, brainstormsessies, tevredenheidsonderzoeken enzovoort. Baseer vervolgens je vitaliteitsbeleid op de uitkomsten. Creëer aansluitend heldere en haalbare doelstellingen op basis van wederzijdse afspraken.
Opvallend is dat er bij vitaliteit in organisaties veel aandacht is voor de lichamelijke gezondheid van medewerkers. Van cursussen, trainingen en workshops over stoppen met roken, meer bewegen tot ontspannen. Echter, vergeet zeker niet ook aandacht te besteden aan leren herkennen van werkdruk, vergroten werkplezier en dergelijke.
Veranderingen in organisaties doorvoeren vergt tijd. Wil je dat het een succes wordt? Bied medewerkers de ruimte om hun angsten, twijfels et cetera uit te spreken. Realiseer je dat het tijd kost om mensen te motiveren. Begin daarom klein en laat medewerkers ervaring opdoen en evalueer regelmatig. Aan de slag gaan met vitaliteit in organisaties kent geen one-size-fits-all oplossing. Het draait om maatwerk.
Natuurlijk is hoe je het onderwerp vitaliteit in je bedrijf insteekt ook belangrijk. Want, als het saai, duf en/of negatief klinkt dan is de kans groot dat medewerkers niet gemotiveerd zijn om zich ervoor in te spannen. Echter, maak je het leuk en positief? Dan trek je medewerkers gemakkelijker over de streep. Dus niet: Medewerkers die ongezond eten en weinig bewegen zijn sneller ziek en dat kost geld. Beter is: Als organisatie dragen wij graag bij aan gezonde en fitte medewerkers. Wij helpen je daarbij, zodat je lekkerder in je vel zit en meer plezier in je werk hebt.
Natuurlijk is elke organisatie, cultuur en dergelijke weer anders. Toch hoef je niet het wiel opnieuw uit te vinden. Doe navraag en kijk online wat andere organisaties al hebben bereikt met vitaliteitsmanagement. Ga in gesprek en leer van hun ervaringen. Ook zorgverzekeraars hebben allerlei programma’s waar je als werkgever gebruik van kunt maken. Informeer naar de opties.
Je hoeft als werkgever een vitale organisatie niet zelf vorm te geven. Er zijn gespecialiseerde adviseurs die bedrijven begeleiden om vitaliteit handen en voeten te geven. Zij hebben de kennis en vaardigheden om zowel de werkgevers als de werknemers de tools aan te reiken vitaler te worden.
Wil je graag bijdragen aan vitaliteit in organisaties en met vitaliteitsmanagement aan de slag? Bekijk dan eens de opleiding tot Vitaliteitsadviseur.