Er zijn steeds meer bedrijven die bewijzen dat werkgeluk nastreven winstgevend is. Bekende voorbeelden zijn onder andere de Amerikaanse webwinkel Zappos en internetbedrijf Google. Dichterbij huis is er het Nederlandse e-commercebedrijf Coolblue. Zij hebben allemaal happiness als bedrijfsmodel omarmt. Het resultaat? Productievere medewerkers die zorgen voor zakelijk succes en winstgroei. Over het belang van geluk op de werkvloer en hoe je werkgeluk vormgeeft.
Er zijn allerlei redenen te noemen waarom geluk op de werkvloer je onderneming goed doet. Uit verschillende studies en onderzoeken¹ blijkt dat gelukkige medewerkers beter presteren. Zo zijn zij productiever, creatiever, dynamischer en verzuimen minder. Verder zorgen tevreden medewerkers voor tevreden klanten én trekken nieuwe klanten aan. Kortom, tijd en energie investeren in werkgeluk komt je bedrijf ten goede.
Werken aan geluk op de werkvloer kan niet los worden gezien van investeren in vitaliteit. Immers, vitale medewerkers zijn niet alleen mentaal en fysiek fitter, maar ook gemotiveerder en energieker. Bovendien zijn zij trots op waar zij werken en doen hun werk met passie. Verder betekent investeren in vitaliteit in je organisatie dat je bijdraagt aan de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers. Je bouwt aan een bedrijf dat ook in een veranderende markt een aantrekkelijke werkgever blijft en tegelijkertijd in staat is goed te presteren.
Misschien denk je bij het bevorderen van werkgeluk aan meer salaris geven, een promotie, een nieuwe leaseauto of extra bonussen. De realiteit is echter anders. Het zijn veel eerder de zogenaamde zachte factoren die werknemers gelukkiger maken en resulteren in optimale bedrijfsprestaties. Wil je weten hoe geluk goede bedrijfsresultaten oplevert? Hieronder een aantal tips voor gelukkige medewerkers op de werkvloer.
Vertel je medewerkers wat ze moeten doen en hoe? Dan loop je de kans dat ze minder presteren omdat ze zich beperkt voelen in hun werk. Krijgen medewerkers echter alle ruimte om te bepalen wat ze moeten doen en hoe zij denken wat goed is? Dan stimuleer je de betrokkenheid en creativiteit en zullen de prestaties verbeteren. Ook medewerkers verantwoordelijkheid geven en de ruimte om iets nieuws te ontwikkelen verhoogt het gevoel van tevredenheid en werkt positief.
Oprecht interesse tonen in je medewerkers draagt bij aan werkgeluk. Gewoon door regelmatig even de tijd te nemen voor een persoonlijk gesprekje. Vraag niet alleen hoe het gaat met het werk en welke problemen er worden ervaren. Ook niet werkgerelateerde onderwerpen zijn even zo belangrijk. Familie, sport, hobby’s et cetera. Het geeft een gevoel van verbondenheid.
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Maar om daar iemand telkens weer op te wijzen werkt demotiverend. Richt je liever op wat er allemaal goed gaat. Geef regelmatig een schouderklopje en strooi met complimentjes. Dat motiveert en maakt medewerkers gelukkiger.
Ook regelmatig op je werk even uit de band springen, houdt de werkspirit hoog en maakt gelukkiger. Doe gewoon zo nu en dan gek, maak plezier en lach lekker veel!
Krijgen medewerkers geen mogelijkheid zich verder te ontwikkelen? Dan verliezen zij hun interesse en dat vertaalt zich uiteraard ook in de geleverde prestaties. Echter, geef je je medewerkers de mogelijkheid cursussen, trainingen en/of opleidingen te volgen? Dat werpt zeker z’n vruchten af. Niet alleen voelen ze zich serieus genomen, maar je biedt ook perspectief. Daarbij bevorder je het werkgeluk, de prestaties en geeft zo ook de productiviteit een impuls.
Werk draait niet alleen om geld verdienen. Het heeft ook een sociale functie. De relaties met collega’s en het gevoel hebben erbij te horen maken onderdeel uit van het werkgeluk van medewerkers. Want, als je geen band hebt met collega’s waar je 40 uur mee samenwerkt dan verpieter je. Geef daarom op de werkplek ruimte aan sociale interactie. Het draagt bij aan een positieve werksfeer.
Ook zingeving vinden in het werk is wat je medewerkers gelukkig maakt. Dus werk doen dat ertoe doet, waarde heeft en betekenis voor de onderneming, maar ook voor de maatschappij. Het klinkt misschien wat hoogdravend, maar werk moet meer bieden dan het maandelijkse salaris.
Werk maken van vitaliteit in organisaties verhoogt het geluk op de werkvloer. Wil jij hier je werk van maken? Dan biedt de opleiding tot vitaliteitsadviseur je de juiste handvatten.
Referenties¹:
- Onderzoek Happiness Works en de resultaten van de Nederlandse Geluk en Werk Index (2015)
- Onderzoek University van Warwick naar ‘Happiness and Productivity’ (2014)
- Diverse onderzoeken gepubliceerd in de Harvard Business Review
- Meta-analyse samengesteld door Joy Works: ‘The business case fot happiness at work’ (2012)