Een goed gesprek voeren lijkt zo gemakkelijk, maar is dat ook echt zo? En wat is een goed gesprek eigenlijk? Hoe stel ik mij als coach op in een gesprek? Deze vragen zijn belangrijk om voor jezelf helder te hebben als je aan de slag gaat om anderen te helpen door middel van gesprekken, maar vooral ook om de ander weer terug te kunnen brengen tot zichzelf. Een oud-student van Sonnevelt deelt haar ervaring.
Ontdek wat voor soort coach je bent, welke coachmethodieken bij jou passen en hoe je omgaat met voor jouw belangrijke thema’s.
"Door de jaren heen heb ik kunnen ervaren dat ik op mensen een natuurlijke aantrekkingskracht uitoefen als het gaat om het ter sprake brengen van problematiek in het algemeen en problematiek van de psyche in het bijzonder. In gesprekken kon ik helemaal opgaan in de problemen van de ander. Voor de cliënt was dat geweldig, want hij/zij heeft het gevoel ‘hè hè … er wordt eindelijk naar mij geluisterd’. Maar hoe was dat eigenlijk voor mij? Door mijn jarenlange ervaring in gespreksvoering vond ik dat gesprekken goed verliepen, maar was ik op zoek naar een methode om dit te professionaliseren".
"Met de ontwikkeling van mijn eigen professionalisering, is het coachen inmiddels op een onlosmakelijke manier verweven met mijn natuurlijke aantrekkingskracht om mensen te bewegen tot de kern van de dieper liggende problematiek te komen. Een belangrijke vraag die ik mezelf ben gaan stellen was: Hoe zorg ik als coach ervoor dat mijn energie bij mij blijft en niet door mijn cliënt wordt opgezogen? en Hoe haal ik voor mijn cliënt het grootste resultaat uit een coachgesprek?
Een aantal zaken zijn voor mij hierin heel duidelijk geworden en zijn een leidraad om een professioneel gesprek te kunnen voeren:
1. Houding
Ik zie mezelf nog voor me, met mijn lichaam naar voren gebogen op het puntje van mijn stoel. Als coach werd mij duidelijk dat ik door mijn houding de cliënt veel meer aan het woord kon laten. Een ideale houding ontstaat door volledig gebruik te maken van het zitvlak van de stoel en niet voorovergebogen te zitten. Dit voelt voor mezelf en de cliënt natuurlijk aan en het gesprek verloopt soepeler.
2. Stiltes laten vallen
Stiltes in een gesprek zijn voor veel mensen onaangenaam, maar juist in deze stiltes zit de kracht om dieper in jezelf te kunnen kijken. Een cliënt wordt niet afgeleid door woorden maar kan voelen wat er in het lichaam gebeurt. Ik merk dat hierdoor geweldige inzichten naar boven komen.
3. Herhaal woorden van de cliënt
Het is misschien niet logisch om te horen maar als ik woorden herhaal van de cliënt, is het voor de cliënt makkelijker om nog een laag dieper te gaan en nog meer tot de kern te komen.
Coachen tijdens een gesprek is voor mij nu een middel geworden om de cliënt terug te kunnen brengen naar de kern van de problematiek. Met de vaardigheden van nu, ben ik in staat deze kern sneller te bereiken om van daaruit energieopbouwend te kunnen coachen, zonder toe te geven aan het verlies van energie van mijn kant.
De coach blijft bij zichzelf, de cliënt komt tot zichzelf. Blijf bij jezelf!"
Wil jij aan de slag als coach? Bekijk ons aanbod.
Leer hoe je mensen coacht om het beste uit zichzelf te halen als zij worstelen met hun zelfvertrouwen, angsten, keuzestress en werkdruk.