Psychologie in de praktijk voor iedere ouder en therapeut
De taak van de ouders is het kind te leren om, naarmate het ouder wordt, steeds zelfstandiger te worden en los te komen van het ouderlijk huis. Stap voor stap dienen de ouders het kind datgene aan te reiken wat ze nodig hebben om van afhankelijk naar onafhankelijkheid te komen. Perfecte ouders bestaan niet. De meest voorkomende fouten bij de opvoeding zijn: te veel zorgen, te afstandelijk, te veel toegeven, geen grenzen stellen, te prestatiegericht. Kortom het gaat om het vinden van de balans tussen liefdevolle zorg en verantwoordelijkheid. Opvoeden is in ieder geval niet het blindelings voldoen aan de wensen van de kinderen. Het beste is stimuleren van talenten, leren van sociale vaardigheden (hoe ga ik om met familie, vriendjes, enzovoort) en grenzen stellen, die steeds verschuiven naarmate het kind meer aankan.
Het stellen van het goede voorbeeld is daarin cruciaal (leefwijze). Zeker jonge kinderen kopiëren en spiegelen blindelings het gedrag van de ouders. Communicatie (vooral non-verbaal) speelt daarin een grote rol. Kinderen kijken naar wat je doet en minder naar wat je zegt. Maar ook het kind en zijn gedrag heeft invloed op die opvoeding. Je kunt je voorstellen dat een actief en onderzoekend kind, vaak onbewust, anders wordt behandeld dan een rustig meegaand type. Ook dat heeft zijn weerslag en werkt bevestigend op de rol van het kind (het drukke kind wordt nog drukker of het rustige kind wordt meer teruggetrokken).
Het maakt nogal wat uit of je ouders je hebben gestimuleerd om je talenten te gebruiken. Met name Alfred Adler vond dat de opvoeder eigenlijk alleen maar storend werkte en dat het kind al een blauwdruk in zich had. Stimulerende ouders kunnen je echter helpen die blauwdruk te ontwikkelen. De opvoeding speelt hier een belangrijke rol. Sommige aspecten in ons worden gestimuleerd en andere min of meer onderdrukt. Hoe sterker die onderdrukking, des te meer wordt deze eigenschap onbewust ontkent.
Naar buiten gericht leidt dit tot vervorming. Wordt de eigenschap volledig verdrongen, dan zal deze verdringing leiden tot verzet:
Toegestaan Niet toegestaan Vervorming (voelt als onecht) |
Bijv. bewust: Onbewust: Verdringing (boos/angst/verdriet) |
Dit onderdrukken uit zich op twee manieren. Bij vervormen voelt je reactie onecht en niet krachtig alsof het niet bij je past. Bij verdringing geeft het onderdrukt gedrag aanleiding tot onverwachte emoties (je reageert bijvoorbeeld heftig emotioneel op een conflict).
Zwak ontwikkeld gedrag wil vooral zeggen niet gedifferentieerd/onvoldoende uitgewerkt/ervaring mee opgedaan. Dus in bovenstaand geval is het voor deze persoon moeilijk om krachtig en overtuigend voor zichzelf op te komen. Komt de persoon hier helemaal niet aan toe, dan kan dat leiden tot ingehouden boosheid (spanning) of opgekropt verdriet (depressieve gevoelens).
Wil je zelf ontdekken hoeveel invloed opvoeding heeft op de vorming van je psyche? Dan is een opleiding kindercoach wellicht iets voor jou! Wil je meer weten over het vakgebied kindercoaching? Spreekt het werk je aan? Kijk dan bij onze opleiding Kindercoach. Ben je op zoek naar een Kindercoach? Neem dan een kijkje bij 'ik zoek een coach' en vind een coach bij jou in de buurt.