Wanneer je de vacaturepagina’s in de krant doorspit, zie je vaak de functie-eis ‘uitstekende communicatieve vaardigheden’. Daarmee wordt bedoeld dat je goed met andere mensen moet kunnen communiceren. Maar wat houdt een goede persoonlijke communicatie nu precies in? Die verschilt natuurlijk van mens tot mens. Hoe kun je zorgen dat een gesprek feilloos verloopt en dat je gesprekspartner zich op zijn/haar gemak voelt? Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk ‘rapport te maken’.
Ontdek wat voor soort coach je bent, welke coachmethodieken bij jou passen en hoe je omgaat met voor jouw belangrijke thema’s.
Rapport is ‘een staat van verbale en non-verbale betrokkenheid van mensen bij elkaar’. Door het rapport ‘klikt’ het tussen de betrokkenen. Hoe positiever het contact verloopt, hoe groter de ervaren betrokkenheid. Rapport kun je creëren op twee niveaus:
verbaal: door het gebruik van vergelijkbare woorden, eenzelfde spreeksnelheid, volume, zinswendingen.
non-verbaal: mimiek, lichaamshouding, gebaren en ademritme. De psycholoog Desmond Morris omschrijft dit als de ‘houdingsecho’.
Door rapport te creëren met een gesprekspartner, is diegene sneller geneigd de ander positiever te waarderen en eerder te vertrouwen.
Het maken van rapport is vooral van belang bij kortdurende professionele relaties. Zeker wanneer een hoge mate van vertrouwen nodig is. In de verkoop wordt rapport veel gebruikt om potentiële kopers over de streep te trekken en over te gaan tot aankoop van een product. Zeker in de hypnose is een sterke mate van rapport onontbeerlijk, met name om het suggestieve taalgebruik effectief in te kunnen zetten. Met het bereikte rapport kan de aandacht, die normaal gericht is op de inter-persoonlijke communicatie, op andere zaken worden gevestigd en wordt het opnemingsvermogen vergroot. Ook in andere professionele relaties zoals arts-patiënt of coach-cliënt maakt rapport de snelle opbouw van efficiënte communicatie mogelijk.
Om te oefenen met het maken van rapport kun je beginnen met onbekenden in een café. Begin met het spiegelen van gedrag en ga voor jezelf na wat het resultaat is. Wees niet bang dat het opvalt, want het spiegelen van gedrag is een natuurlijk proces waarvan de meeste mensen zich niet eens bewust zijn. Natuurlijk moet je niet te letterlijk spiegelen, zodat je je gesprekspartner zit na te apen en natuurlijk moet je geen dingen doen of zeggen die radicaal tegen je gevoel indruisen.
Wanneer je rapport hebt gemaakt en je het vertrouwen van je gesprekspartner hebt gewonnen, kun je op een vriendelijke manier de leiding nemen in het gesprek en zul je hem/haar makkelijker naar het gewenste doel kunnen leiden. Op die manier zal de ander jouw deskundige oordeel en voorstellen sneller accepteren en zal hij/zij zich tevreden voelen.
Rapport maken is met name uiterst functioneel in een professionele omgeving, maar ook in de private sfeer is het goed toepasbaar. Wanneer iemand deze techniek tot in de finesses beheerst, zal hij/zij uiterst effectieve gesprekken kunnen voeren. Belangrijk daarbij is wel enige vorm van integriteit te handhaven, aangezien men misbruik kan maken van de overtuigingskracht. Al met al is het zeker de moeite waard je te verdiepen in het maken van rapport.
Lijkt het je leuk om meer te leren over vitaliteit en hoe je anderen hierin kunt begeleiden en coachen? Neem dan eens een kijkje bij ons opleidingen aanbod.
Leer hoe je mensen coacht om het beste uit zichzelf te halen als zij worstelen met hun zelfvertrouwen, angsten, keuzestress en werkdruk.