De wereld is wat jij er van denkt.
Denk dus iets anders en je wereld verandert.
NLP ( Neurolinguïstisch Programmeren) is een trainings- een coachingsmethodiek die dient voor communicatieverbetering. NLP werd in de jaren zeventig van de 20e eeuw ontwikkeld aan de westkust van de VS. De grondgedachte van NLP is dat de excellente vaardigheden van experts in kaart worden gebracht (gemodelleerd) en dat deze vaardigheden kunnen worden overgebracht op andere mensen.
In de jaren zeventig bestudeerden twee wetenschappers, Richard Bandler en John Grinder, de gedragingen van diverse therapeuten, zoals Fritz Perls, Milton Erickson en Virginia Satir. Uit hun onderzoek concludeerden zij dat alle therapeuten een bepaalde ‘train of thought’ hadden een bepaalde gedachtengang. Daarvan maakten zij modellen (modelleren) en met door hen ontwikkelde technieken werd die train of thought overgebracht op andere mensen.
De NLP-communicatiemodellen verspreidden zich in de jaren tachtig snel over de hele wereld. Ook in Nederland is inmiddels een grote NLP-community met zo’n veertig opleidingsinstituten.
De basiselementen van NLP zijn:
• analyse van de subjectieve ervaring
• modelleren
• communicatietechnieken
Het doel van NLP is om de competenties van een succesvol persoon snel en effectief over te brengen op iemand die daarover nog niet beschikt. Iemand die reeds over die competenties beschikt, heeft vaak niet meer het bewustzijn dat hij/zij bepaalde vaardigheden zo effectief beheerst. Deze competenties worden in kaart gebracht met NLP-technieken. Met deze kaart kunnen de vaardigheden vervolgens effectief en snel worden overgedragen op een ander persoon.
NLP kent een aantal uitgangspunten die voortkomen uit de modellen van succesvolle mensen. Wat maakt een succesvol persoon zo succesvol? Bandler en Grinder ontdekten dat deze mensen een bepaalde levensvisie hadden. Uiteraard was hun visie niet de allesomvattende waarheid, maar het maakte hen wel succesvol. Een paar uitgangspunten:
De kaart is niet het gebied: de werkelijkheid is niet het beeld dat we ervan vormen. Door selectieve waarneming zijn mensen geneigd alles te beoordelen aan de hand van hun eigen subjectieve ervaring. NLP beschrijft deze innerlijke kaart als het ‘wereldmodel’.
Wereldmodel: iedereen heeft een andere basis in zijn leven, gebaseerd op eigen ervaringen, een andere opvoeding en een andere omgeving waarin hij leeft of opgroeit. Volgens NLP zou iedereen begrip en respect moeten opbrengen voor andermans wereldmodel.
Feedback:binnen NLP worden geen fouten gemaakt. Fouten worden gezien als leerzame informatie, leerzame ‘feedback’. Deze feedback kan gebruikt worden om het gedrag te verbeteren. Daarbij worden criteria gehanteerd, zoals positief, ecologisch, specifiek en toetsbaarheid.
NLP wordt vooral veel gebruikt in bedrijfstrainingen voor managers en verkopers. Deze trainingen richten zich vooral op leidinggeven, communicatie en samenwerken. Natuurlijk kan NLP ook worden ingezet in individuele coaching. Daarbij wordt meer de nadruk gelegd op de subjectieve ervaring en hoe je die kunt veranderen.
NLP is een veelomvattende communicatiemethodiek. Naast critici heeft NLP zoveel meer tevreden ‘practioners’. Met een toepasbaarheid van in het onderwijs tot in het bedrijfsleven, is NLP enorm veelzijdig.