Een eigen zaak, een praktijk aan huis. Het is de droom van veel therapeuten. Maar hoe houd je dan de balans tussen werk en privé goed? Wat zijn de voor- en nadelen van een praktijk aan huis? Hoe houd je dat vol? Een paar tips.
Een praktijk aan huis heeft veel voordelen. Je kunt je eigen tijd indelen, bent eigen baas. Er is niemand die jou verplicht tot werken, je kunt zelf je werktijden kiezen. Je kunt dus werken als je kind op school zit en je werk combineren met huishouden. Je kunt je praktijk helemaal naar je eigen wensen indelen en bent niet onnodig tijd kwijt met reizen naar en van je werk. Dat laatste is voor steeds meer werknemers een probleem: reistijden zijn zonde van je tijd, je staat vaak in de file of hebt vertraging met de trein. Dat alles speelt geen rol als je thuis werkt. Een eigen praktijk hebben heeft dus zeker voordelen.
Maar een praktijk aan huis heeft ook een uitdaging: de balans tussen werk en privé goed houden. Want hoe voorkom je dat je huishouden spaakloopt, dat je huisgenoten lijden onder jouw praktijk en dat je opgeslokt wordt door je werk? Want eerlijk is eerlijk, die gevaren zijn er. Maar als je je daarvan bewust bent en met jezelf en je huisgenoten goede afspraken maakt, kun je de balans en privé heel goed houden, soms zelfs beter dan iemand die ergens op een kantoor werkt. Omdat je die balans in eigen hand hebt, en zoveel naar werk of naar privé door kunt laten slaan als je zelf wil. De kunst is alleen om die balans inderdaad zelf in de hand te nemen, om zelf de juiste keuzes te maken.
De eerste maatregel om werk en privé goed gescheiden te houden en de balans tussen werk en privé in evenwicht te houden, is het maken van afspraken met je huisgenoten. Bijvoorbeeld dat zij je niet storen als jij in je praktijk zit. Je kunt ook duidelijke afspraken maken wanneer je werkt, dan weet iedereen waar ze aan toe zijn. Zet die tijden op een groot bord in de keuken. Meld daarop ook wanneer je afspraken buiten de deur hebt, zodat niemand voor verrassingen komt te staan.
Je kunt ook goede afspraken maken over het huishouden. Misschien kan iemand anders koken als jij ‘s middags werkt. Spreek verwachtingen naar elkaar uit, ga er niet stilzwijgend van uit dat andere begrijpen dat jij ook werkt en dus niet meer kunt doen wat je eerst altijd deed. Met openheid en duidelijke afspraken voorkom je al een hoop frustratie.
Een tweede belangrijke maatregel heeft te maken met afspraken met jezelf. Spreek af wanneer je werkt en wanneer niet. Zet je werktelefoon uit op de momenten dat je niet aan het werk bent. Plan voor jezelf ook momenten in om te ontspannen. Blijf regelmatig sporten, gun jezelf ontspanningsmomenten. Dat betekent niet dat je nooit nee kunt zeggen tegen leuke dingen: teveel tijd voor jezelf inplannen kan juist stress opleveren, omdat je dan niet meer aan werken toe komt. Ook hierin moet je een balans tussen werk en privé zien te vinden, zodat jij er gezond bij blijft en je werk ook gedaan wordt.
Een derde maatregel heeft te maken met structuur en orde in je werk. Zorg dat je vanaf het begin je administratie goed bijhoudt. Maak een duidelijk klantensysteem, waarin je alles snel terugvindt. Zoek hulp bij je boekhouding als je dat zelf niet lukt. Laat dat soort dingen geen puinhoop worden, maar houd het bij. Plan daarom tijd in voor je administratie, ook dat hoort bij je werk.
Een goede agenda is natuurlijk ook een vereiste. Combineer je agenda van werk en privé, zodat je niet per ongeluk dubbele afspraken maakt. Je kunt ook allerlei apps of websites gebruiken om het gemakkelijker te maken. Een elektronische agenda waarin je afspraken met kleurtjes aangeeft. Het handige daarvan is dat je die met je partner of andere gezinsleden kunt delen, zodat ook die jouw afspraken kunnen zien. Ook apps voor to-do-lists kunnen handig zijn, zodat je niet je rondslingerende briefjes verliest.
Structuur in je werk is belangrijk, omdat je daardoor minder chaotische wordt in je hoofd als het druk is. Juist met een eigen praktijk wil het wel eens zo zijn dat alles door elkaar loopt. Als je met een opgeruimd gevoel de deur van je praktijk achter je dichttrekt, kun je ook beter ontspannen en je werk loslaten.
Tot slot een laatste tip: een goede balans tussen werk en privé is belangrijk, maar dat zegt niet dat je altijd streng voor jezelf moet zijn. Zeker in de opstartfase heb je het gewoon druk en lopen er wel eens dingen anders dan je plant. Accepteer dat, leg je daarbij neer en communiceer dat ook met je huisgenoten. Als het maar geen gewoonte wordt, is een keer overwerken niet erg. Maak jezelf niet onnodig gestresst door extra streng voor jezelf te zijn, maar houd wel je gezondheid en die van je huisgenoten in de gaten. Dan kun je echt genieten van je werk én van je privéleven, en zijn die twee prima samen onder één dak te houden.
Wil jij starten met een eigen praktijk? De e-learning ‘Start je eigen coachpraktijk’ helpt je op weg. Meer informatie.