Samen met kinderen koken. Voor sommige ouders is het een feest, voor andere ouders levert het alleen maar stress op. Want je moet de kinderen in de gaten houden, ze vragen van alles en willen veel zelf doen. Je moet behalve letten op het eten ook nog letten op hun vingers als ze een mes in handen hebben, en controleren of ze doen wat je ze vraagt. In dit artikel vier redenen waarom het toch goed is kinderen te leren koken.
Allereerst kan het koken met kinderen helpen bij eetproblemen. Als kinderen koken, willen ze hun eigen maaksel vaak ook opeten, zelfs als het eigenlijk mislukt is. Kinderen die normaal gesproken slecht eten, eten met eigengemaakte gerechten soms opeens toch goed. Als kinderen koken wat ze zelf hebben bedacht, met ingrediënten die ze zelf lekker vinden, weten ze precies wat er in het eten zit en durven ze het vaak beter aan om het op te eten.
Als kinderen koken leren ze allerlei vaardigheden. Daarbij gaat het niet alleen om de vaardigheid van het eten koken zelf. Als kinderen koken in een groep, bijvoorbeeld op school of tijdens een kinderfeestje, moeten ze goed samenwerken. Koken van ingewikkelder gerechten vereist vaak goede timing. Kinderen die samen koken moeten dus goed overleggen wie wat doet en wanneer iets in de pan moet. In de praktijk blijkt koken inderdaad een uitstekende manier om samenwerkingsvaardigheden te leren.
Daarnaast worden diverse motorische vaardigheden geoefend als kinderen koken. Motorische vaardigheden die niet ontwikkeld worden met schrijven en handvaardigheid, maar wel tijdens het koken. Vooral handelingen als snijden, rollen, kneden, roeren en schaven zijn goed voor de fijne motoriek.
Als kinderen koken maken ze bovendien meestal gebruik van een recept. De kinderen leren instructies en aanwijzingen lezen en begrijpen en die vervolgens toepassen. Dat blijkt niet alleen handig te zijn bij het leren koken, maar kan ook bij vele andere facetten in het leven goed van pas komen. Bovendien stimuleert het de leesvaardigheid zelf; omdat kinderen tegenwoordig niet veel meer lezen, is iedere leesoefening de moeite waard.
Eén van de oorzaken dat kinderen koken lastig vinden in het begin, is het gebruik van alle verschillende maten en eenheden. Grammen en milligrammen, liters, deciliters, milliliters en eetlepels zijn zo wat maten die vaak in recepten terugkomen. Als kinderen koken krijgen ze vanzelf meer inzicht in de betekenis van al die eenheden. Ze leren de verschillende eenheden kennen en de verhoudingen ertussen, ze leren afmeten en wegen. Ook met het boodschappen doen leren kinderen omgaan met dergelijke maten, als ze voldoende van alle producten moeten kopen. Als ouders hun kinderen bovendien leren om efficiënt en goedkoop inkopen te doen en te kijken naar de prijs per kilogram of liter, leren kinderen zuinig inkopen doen.
Koken komt bovendien tegemoet aan de enorme scheppingsdrang van kinderen. Kinderen willen altijd dingen maken. Bij koken maak je van bijna niets een volledige maaltijd. Die je vervolgens nog kunt opeten ook. Dat is voor veel kinderen een groot feest. Ze genieten ervan, wat ervoor zorgt dat ze er hun best op doen. Doordat ze het leuk vinden zullen ze bovengenoemde vaardigheden eerder onder de knie krijgen, omdat ze die spelenderwijs oefenen.
Tot slot kan het feit dat kinderen koken goed zijn voor hun zelfvertrouwen. Alleen al de lekkere geur levert vaak complimenten op (‘wat ruikt het hier lekker!’). Als de maaltijd vervolgens is opgediend volgen er meestal nog veel meer complimenten, zelfs als het eten niet helemaal smaakt zoals volwassenen dat gewend zijn. Die positieve reacties zijn goed voor kinderen. Die hebben beloning en waardering nodig. Dat stimuleert hen in het verder proberen van nieuwe dingen. Daardoor kan voor kinderen koken een waar feest worden, waarin ze steeds hun creativiteit kwijt kunnen. Voor de ouders ook gemakkelijk, omdat ze steeds meer aan hun kind kunnen overlaten.
Tegelijkertijd leren kinderen tijdens het koken ook omgaan met teleurstellingen. Als de cake is ingezakt, de aardappels zijn aangebrand of de saus klonterig is, kan dat voor kinderen een grote teleurstelling zijn. Als ze daarin goed begeleid worden met gedachten als ‘ach, het gaat om de smaak, die klonten proef je niet’, of ‘die cake is best lekker, dan snoepen we die toch gewoon samen op en maken we een nieuwe voor de gasten’, leren kinderen om ook bij zo’n teleurstelling een oplossing te zoeken en weer door te gaan.
Kinderen en eten lijken soms twee begrippen die lijken te botsen. In de opleiding Kindercoach leer je ouders en verzorgers om te gaan met kinderen die kuren vertonen op het gebied van eten. Je leert hoe je kinderen op constructieve wijze kunt stimuleren en kunt betrekken bij het koken.