Men heeft gekozen voor twee leeftijdscategorieën. De ene groep is in de leeftijd van 16-34 jaar en de andere groep, 35-55 jaar en ouder. Tevens is onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. Dit onderzoek is gehouden onder ruim 300 gasten van Nederlandse bedrijfsrestaurants in Amsterdam door cateraar Eurest. We zitten in het voorjaar en willen de winterpondjes er weer vanaf.
Uit het onderzoek komt naar voren dat het meer de jongere werknemers zijn die diëten dan oudere werknemers. Het blijkt dat zowel vrouwen als mannen lijnen. In de leeftijdsgroep van 16-34 jaar volgt 30% een dieet. Uit de leeftijdsgroep van 35-55 jaar en ouder volgt 20% van de werknemers een dieet.
De helft van de ondervraagden let op het aantal calorieën dat zij per dag innemen. Vooral de oudere werknemers zijn zich het meest bewust met voeding. Zij gaan minder op dieet, maar tellen wel meer de calorieën die ze eten dan jongere werknemers. Vrouwen letten meer op de calorieën dan mannen.
De voedselkeuze in bedrijfsrestaurants is door de jaren heen gewijzigd. Was het jaren geleden nog vaak een snack, nu zien we steeds meer dat men kiest voor gezond. Meer dan een kwart van de ondervraagden zegt bewust te kiezen voor producten die helpen bij afvallen of het verbeteren van hun figuur. Met name maaltijdsalades, fruit en zuivel worden veel gegeten.
In het onderzoek is ook aan de deelnemers gevraagd wie de etiketten leest op artikelen en hoe zij ermee omgaan. Het blijkt dat steeds meer consumenten de etiketten lezen en producten met elkaar vergelijken. Meer dan de helft leest het etiket grondig en maakt daarna een afweging om het product te nemen of niet.
Een op de acht van de ondervraagden geeft aan dat het etiket niet altijd duidelijk is. De informatie op het etiket is niet altijd te begrijpen. Vooral de ouderen hebben hier de meeste problemen mee.