“Het is belangrijk dat je als jongerencoach authentiek bent en op een open en ongedwongen wijze met hen communiceert. Niet tegen hen, niet over hen, maar MET hen.”
Leer hoe je jongeren begeleidt, zodat ze op basis van intrinsieke motivatie gezonde keuzes maken tijdens hun volwassen worden.
Ik ben gediplomeerd docent Omgangskunde en heb altijd met veel plezier lesgegeven aan jongeren op een ROC in vakken zoals communicatie, sociale vaardigheden en leercoaching. Het beste uit mensen halen zodat ze krachtig en vitaal verder in het leven, studie en in hun werk kunnen staan, dat is waar ik voor sta! Daarbij houd ik vooral van de verbinding in groepen.
Vanuit mijn ervaring als docent op het MBO is mijn passie ontstaan om jongvolwassenen te helpen, te begeleiden en ook zelf te laten onderzoeken hoe zij hun weg kunnen vinden naar meer zelfvertrouwen en innerlijke groei. Ik geloof in een holistische kijk op de mens en niet in het slechts aanleren van kennis en vaardigheden. Het lichaam spreekt immers boekdelen en ik maak daarom in mijn lessen graag gebruik van ervaringsgerichte en creatieve oefeningen.
Mijn passie voor jongvolwassenen komt mede voort uit het feit dat het met hen zo prettig werken is. Ze hebben nog niet, zoals bij volwassenen vaak het geval is, allerlei lagen en barrières voor zichzelf opgebouwd. Ze zijn veel meer ‘puur’ en ‘open’ zodat je sneller tot de kern kan komen.
Het is belangrijk dat je als jongerencoach authentiek bent en op een open en ongedwongen wijze met hen communiceert. Niet tegen hen, niet over hen, maar MET hen. Jongeren worden vaak onderschat in hun oordelings- en reflectievermogen. Mijn ervaring is dat jongeren prima zelf in staat zijn te bepalen of het klopt waar ze mee bezig zijn. Alleen hebben ze soms een sparringpartner nodig die hen een duwtje in de juiste richting kan geven, een jongerencoach die ze kan ‘gidsen’ op hun weg naar volwassenheid.
Ik vind het geweldig dat er zoveel mensen zijn die een groot hart hebben voor jongeren. Wat mij inspireert is om coaches op te leiden die werken vanuit het werkelijke contact, in plaats vanuit een rol.
Vitaal leven betekent voor mij: je leven inrichten met dat waar je blij van wordt en waarbij je je gelukkig voelt. Om op die manier je leven te leven zoals het bedoeld is en te ontdekken wie je in essentie bent. Deze ‘ware aard’ is voor iedereen anders. Voor mij betekent het vooral zelf in ontwikkeling blijven en mezelf uit blijven dagen in het leven. Maar ook om de balans te vinden tussen inspanning en ontspanning.
Door in 2023 mijn eigen onderneming ‘Het Vrije Hart’ te starten blijft er voor mij genoeg uitdaging die voor zingeving en geluk in mijn leven zorgt. Met trots kan ik zeggen dat ik een plek heb weten te creëren waar ik de studenten Jongerencoach in een prachtige en rustige omgeving mag begeleiden en tevens evenementen organiseer met uiteenlopende thema’s. Verder houd ik erg van het ‘ buiten ‘ zijn en mooie dingen creëren.
Als docent vind ik het geweldig dat de groepen studenten zo divers zijn, ik denk dat die diversiteit de groepsleden aan het denken zet. De groep bestaat uit ouders, docenten en nog veel meer en varieert in leeftijd. De studenten leren van elkaars levenservaring en brengen daarbij frisse nieuwe ideeën mee. Ouders leren van de opleidingsachtergrond van docenten en hun ervaring in de klas, terwijl docenten van ouders leren die hun levensverhalen delen vanuit de thuissituatie en opvoeding. Sonnevelt biedt een mooi scala aan opleidingen, en je kunt in vrij korte tijd meerdere opleidingen volgen en je verdiepen in wat jij als student interessant vindt.
Ik heb het diploma Docent Omgangskunde (tweedegraads) behaald. In India heb ik in 2012 met veel plezier de docentenopleiding voor Hatha Yoga gevolgd. Daarnaast heb ik nog een drie-jarige opleiding Toegepaste Psychologie, Dromenopleiding, Mindfulness trainer en Energetische opleiding gevolgd.
Op dit moment geef ik de opleiding Jongerencoach bij Sonnevelt op mijn eigen locatie Het Vrije Hart te Liempde. Naast doceren bij Sonnevelt werk ik ook met thema’s in het onderwerp coachend begeleiden. Tevens organiseer ik bij Het Vrije Hart o.a. eendaagse retraites met uiteenlopende thema’s zoals bv ‘Werkgeluk’, 20-ers/30-ers Dilemma’s, themadagen op maat maar ook individuele retraites waarbij mensen echt tijd voor zichzelf nemen.
“Mijn docente Wilma Arts (Jongerencoaching) is een fantastische docente en een geweldig mens. Met haar gevoel voor mensen, haar aandacht voor iedere student en haar schijnbaar tomeloze energie is ze een docente uit duizenden. Het verschil zit hem in het feit dat Wilma je kan laten voelen wat er in de lesstof wordt bedoeld. Ze kan je als geen ander laten ervaren wat een situatie of gedrag met mensen doet. Nog nooit eerder heb ik, juist door Wilma, een opleiding zo beleefd en geleefd. Wilma, je wist het al, maar enorm bedankt! Je maakt van je studente 'nieuwe' mensen.”
“Ik volg met heel veel plezier de opleiding Jongerencoach die door Wilma gegeven wordt. Elke les is het weer een verrassing waar ze mee komt, een spel, een lied, een oefening, een casus, een verhaal, het is zeer afwisselend. Wilma legt de nadruk veel op het zelf ervaren van dingen, dat is soms best confronterend maar werkt erg verhelderend. Wilma is een boeiende, krachtige vrouw die prachtig kan vertellen. Ze is open en vol passie, laat mensen in hun waarde, iedereen mag zijn wie hij is. Ik vind het een cadeautje om bij haar de opleiding te mogen volgen.”
“Wilma heeft haar lessen altijd goed voorbereid en geeft haar lessen met hart en ziel. Dat zie je, dat voel je, dat merk je. De opleiding jongerencoach is op veel vlakken ook best confronterend maar omdat Wilma zichzelf ook kwetsbaar opstelt durf je dat zelf ook te doen, op deze manier haal je het beste uit je zelf en derhalve de beste leer resultaten. Ik vind haar echt een mooi en bijzonder mens.”
“Wilma daagt ons als studenten uit om onszelf te ontwikkelen tot goede (of betere) jongerencoaches, vanuit haar intrinsieke gedrevenheid om jongeren te helpen hun pad te vinden en struggles te overwinnen. Wat ik het meest waardeer aan Wilma, is haar sterk ontwikkelde gevoelskant, waarmee ze echt in staat is om diepere lagen (zowel bij ons als aspirant coaches als bij jongeren) aan te boren. Voor mijzelf -als meer theoretisch ingestoken coach- ervaar ik het als een hele sterke en fijne toegevoegde waarde om een docent te hebben die juist meer de aandacht geeft aan die gevoelskant.”