Wanneer je besluit een opleiding Psychologie te gaan volgen, maak je die keuze meestal bewust. Je wilt andere mensen de helpende hand bieden. Je wilt een luisterend oor zijn voor iedereen in je omgeving, als ze een beetje in de knoop zitten met zichzelf. Maar het vak Psychologie is veel breder dan dat! Je kunt ook een luisterend oor zijn en een helpende hand bieden in de verkoop!
Het vak Psychologie is een veelzijdige discipline met vertakkingen naar vrijwel elk vakgebied. Met een opleiding psychologie kun je alle kanten op en ben je vrijwel altijd verzekerd van werk. Is het niet binnen de geestelijke gezondheidszorg, dan is het wel in de marketing of in de jeugdzorg. Natuurlijk kan een opleiding Psychologie ook een ondersteunende functie hebben, naast een andere studie.
Neem het vak Marketing. Marketing is een proces waarbij alle activiteiten erop gericht zijn de handel te stimuleren. Essentieel voor dat proces is het voorzien in de consumentenbehoeften. Marketing is daarmee bij uitstek een discipline geworden waarbij het identificeren van behoeften centraal is komen te staan. Het steunt dan ook in sterke mate op kennis die is ontwikkeld in andere vakgebieden, zoals onder andere psychologie. Het is dan ook helemaal niet vreemd wanneer een psycholoog een groep marketeers uitleg geeft over consumentenpsychologie.
Een stukje geschiedenis: in de jaren ’70 toonde de psycholoog Daniel Kahneman met economische vraagstukken aan dat mensen afwijken van rationeel gedrag en zich laten leiden door emoties. Het duurde nog tot 1992 dat hij de Nobelprijs won voor zijn onderzoek. Tot die tijd zagen economen, waaronder marketeers, psychologen als gefrustreerde wetenschappers met onpraktische modellen, tot het moment dat Kahneman ten tonele verscheen.
Hij toonde aan dat mensen te verleiden zijn, dat ze te overtuigen zijn en dat ze ook emotioneel kunnen reageren op een reclameboodschap, in plaats van puur rationeel, zoals altijd werd gedacht.
Een reclameboodschap of aanbieding kan op zich effect hebben, maar de invloed wordt veel sterker wanneer de boodschap in een context wordt geplaatst die mensen aanspreekt. Psychologen zijn zich dermate bewust van die processen, dat zij vaak worden ingezet om reclameboodschappen in de juiste context aan de consument voor te schotelen. In de toekomst is er in de Marketing dan ook een grote rol weggelegd voor psychologen. Zij zullen samen met marketeers uitgekiende strategieën bedenken om hun producten en diensten af te stemmen op de consument.
Met een opleiding Psychologie als achtergrond ben je dus altijd verzekerd van werk. Een opleiding Psychologie, aangevuld met massapsychologie of verkooppsychologie, biedt uitstekende kansen in het verkoopvak. Als psycholoog doorgrond je in een interessante, inspirerende omgeving het koopgedrag van de consument en vervolgens stem je een uiterst uitgekiend verkoopplan op om je producten of diensten aan de man te brengen.