Wanneer je een eigen praktijk start, is het belangrijk dat je klanten krijgt. Een marketingcommunicatieplan kan je daarbij helpen. Maar hoe pak je dat aan? Ik zal je de tips en trucs die ik hierover geleerd heb met je delen.
Marketingcommunicatie is de communicatie waarmee een organisatie probeert haar productimago te behouden of te verbeteren, of de afzet van producten en diensten te bevorderen. Marketingcommunicatie is dus eigenlijk alleen maar een duur woord voor reclame.
Omschrijf jouw ideale klant en wat is zijn/haar behoefte? Het is belangrijk om te weten naar wat voor soort klanten je op zoek bent. Zo wordt het duidelijk voor je waar je je klanten kunt zoeken en kom je te weten wat zijn/haar behoefte is en kun je daar goed op inspelen.
Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je precies te bieden hebt en wat de meerwaarde van jouw dienst is. Waarom moet de klant naar jou toekomen en niet naar die andere masseur uit de buurt. Kijk ook naar prijslijsten van masseurs uit de buurt. Zorg dat je prijs conform je dienst is.
Maak voor jezelf duidelijk hoe je nu jezelf verkoopt of wat je hier nog aan wilt doen.
Een eigen website is in deze tijd wel ongeveer het minste wat je nodig hebt, maar je kunt ook denken aan de gemeente- en/of telefoongids. Ook kun je visitekaartjes of folders in sommige winkels achterlaten als reclame en een advertentie in de wijkkrant is vaak ook goed betaalbaar.
Wat heel goed werkt is om je eigen klanten reclame voor jou te laten maken. Dit kun je bijvoorbeeld op je eigen website doen. Sowieso is mond-tot-mondreclame de beste en tevens goedkoopste reclame die er is.
Zorg bij je verkoopverhaal dat je natuurlijk overkomt. Vertel het verhaal zoals je het zou vertellen op een verjaardagsfeestje. Begin te vertellen over iets wat op het moment actueel is, bijvoorbeeld over een stuk uit de krant dat over stress gaat. In ieder geval over iets dat bij de klant bekend voorkomt. Als de klant het probleem herkent, ‘”oh ja, daar heb ik ook last van”, dan is het voor jou het moment om te antwoorden met “en dat doe ik”.
Er zijn meerdere middelen om reclame te maken. Je kunt zelf reclame maken door vaak en veel over jezelf te vertellen, daar waar maar mogelijk is. Ook kun je online gaan, zoals met een eigen website, maar vergeet niet dat je ook via Linkedin, Facebook en Twitter kunt netwerken. Daarnaast kun je reclame via je mail sturen naar mensen uit je mailbox, dit zijn er vaak al meer dan je erg in hebt. Via de pers kun je er voor zorgen dat klanten je weten te vinden.
Veel succes met het maken van je marketingcommunicatieplan!