Je hebt zo van die types, mensen die zich overal doorheen kletsen, met iedereen goede vrienden zijn en bij de ander alles kunnen bereiken wat ze willen. Ze komen echter niet over als een vervelende slijmbal en toch weten ze iedereen naar hun hand te zetten. Op die manier krijgen managers veel van hun werknemers gedaan, maken verkopers een bliksemcarrière en praat een student zich in ieder bijbaantje die hij hebben wil. Anderen lopen steeds vast in gesprekken, ze kunnen hun boodschap niet helder overbrengen en veroorzaken steeds weer ruzie. Is dat een aangeboren verschil? Komt dat doordat sommigen nu eenmaal communicatietalenten hebben en anderen niet? Misschien, maar communiceren is vaak ook te leren door goed te luisteren en te kijken naar jezelf en de ander. Dat leer je in een communicatieopleiding met NLP-training.
Tijdens een communicatieopleiding leer je je bewust te worden van alles wat er gebeurt rondom communicatie. Daarbij gaat het niet alleen om wat je zegt, maar ook om hóe je iets zegt. Juist die non-verbale communicatie speelt een grote rol in onze communicatie met anderen. Daarbij leer je uiteraard allereerst theorie rondom communicatie. Wat werkt wel, wat werkt niet en waarom? Vervolgens leer je om deze theorie praktisch toe te passen.
Sommige communicatieopleidingen bieden ook een NLP-training. Je leert hierbij neurolinguïstisch programmeren. Met deze communicatiemethode leer je je bewust te worden van je eigen denkprocessen in relatie tot je omgeving. Bovendien krijg je meer inzicht in de structuren achter het gedrag van de mensen om je heen. Zo krijg je meer grip op de communicatiestructuren van anderen. Bovendien krijg je binnen NLP een veelheid van technieken aangereikt die je helpen je eigen gedrag en het gedrag van anderen te sturen. Zo snijdt het mes aan twee kanten; enerzijds verhoog je je zelfkennis, waardoor je minder emotioneel reageert op reacties van anderen, anderzijds verbeter je je communicatietechnieken, waardoor je leert om ook zo te communiceren, dat je bij anderen eerder bereikt wat je wil bereiken.