Communicatieopleidingen op hbo-niveau zijn er in diverse varianten. Zo is er een algemene opleiding Communicatie, maar ook meer gerichte opleidingen, zoals informatiemanagement of communicatiemanagement. Na afronding van de algemene opleiding Communicatie, weet je precies welk medium het best geschikt is om een bepaalde boodschap zo effectief mogelijk op de doelgroep over te brengen. Daarnaast ben je in staat om communicatieplannen op te stellen en beschik je over de vaardigheden om evenementen te organiseren en voorlichting te geven.
Na afronding van een opleiding Communicatie zijn er legio mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Als communicatiedeskundige ben je breed inzetbaar en daardoor zijn de arbeidskansen relatief goed. Je kunt werkzaam zijn voor de overheid, maar ook in het bedrijfsleven is er veel werkgelegenheid in de communicatie. Omdat bij bedrijven tegenwoordig de communicatie veelal via internet verloopt, wordt dit steeds vaker uitbesteed aan gespecialiseerde PR-bureaus. Vaak wordt de voorkeur gegeven aan hoogopgeleide mensen die daarnaast praktisch zijn ingesteld. Wanneer je enige ervaring hebt opgedaan en een netwerk hebt opgebouwd, kun je ook zelf een (specialistisch) PR-bureau starten.
Na afronding van een communicatieopleiding beschik je over de volgende competenties:
organisatietalent: je zult in veel situaties niet alleen plannen bedenken, maar ook uitvoeren. Het is dus van belang gestructureerd te kunnen denken en werken.
taalvaardigheid: in de communicatie draait alles om taal. Je beschikt natuurlijk over een vlotte pen en als communicatiespecialist is je uitdrukkingsvaardigheid onberispelijk.
creativiteit: naast creativiteit met taal beschik je ook over een grote creativiteit in beeld. Je beschikt over de kennis om een website toegankelijker te maken en je bent in staat het gedrag van je doelgroep te doorgronden.
analytisch vermogen: je bent in staat op efficiënte wijze de essentiële informatie te filteren die voor jou van toepassing is om je doelen te bereiken. Daarnaast ben je goed op de hoogte van maatschappelijke ontwikkelingen, zoals technologische en economische ontwikkelingen, zodat je daar goed op in kunt spelen.
Tijdens een communicatieopleiding ben je veelal praktisch bezig. Je werkt aan individuele opdrachten, maar ook aan groepsprojecten. Je leert persberichten samen te stellen of leert een bedrijfsjournalistiek verslag op te stellen. Je volgt daarnaast hoorcolleges, vaardigheidstrainingen en workshops over alle facetten van je toekomstige beroep. Zo raak je onder andere vertrouwd met interne communicatie en marketingcommunicatie. Je leert het medialandschap kennen met alle media, zoals tv, radio, internet geschreven media en beelduitingen langs een snelweg. Je leert ook foutloos schrijven en het samenstellen van huisstijlen. Daarnaast zijn er nog een aantal ondersteunende vakken zoals sociologie, bedrijfsorganisatie en bedrijfsmanagement.
Een opleiding Communicatie is slechts een inleiding in de uiterst fascinerende wereld van de communicatie. Het communicatievak is enorm veelzijdig en ontwikkelt zich voortdurend, helemaal in onze moderne tijd, waarin we zoveel informatie op ons afgevuurd krijgen, dat we het nauwelijks meer kunnen verwerken. Juist tegenwoordig is het van belang je te onderscheiden van concurrerende PR-bureaus en dat is een hele kunst en dus uitdaging!