In een interview met Mirjam Windrich, grondlegster van de methodiek Mindful Analysis en docente in de opleiding Mindful Analyst, vertelt ze onder andere hoe deze methodiek is ontstaan, hoe Mindful Analysis een aanvulling kan zijn als je al een eigen praktijk hebt of al coach bent en hoe (oud)studenten het toepassen in hun eigen praktijk.
Mirjam: “Om te beginnen leer je hoe je je cliënten volledig online kunt coachen en begeleiden. Dat betekent dat ze niet naar je toe hoeven te komen en je dus niet gebonden bent aan je eigen regio. Ook vanuit het buitenland kun je online werken en mensen kunnen vanuit het buitenland een beroep op je doen, dus alles is mogelijk.
Daarbij is het een zeer gespecialiseerde, afgebakende methodiek die is gebaseerd op grote disciplines zoals psychologie en filosofie. Je leert dus heel veel in de opleiding en ontwikkelt je echt in de diepte en de breedte. Dat is überhaupt ontzettend belangrijk in coaching en het geven van therapie. De bronnen van wijsheid en echte goede wetenschap zijn essentieel om de ander de goede vragen te kunnen stellen.”
Mirjam: “De methodiek komt erop neer dat je gedurende een week met je cliënt mailt. Dat doe je dagelijks via een vaste structuur en daarna is het klaar. Je kunt het dus als aanvullend aanbieden, maar ook op zichzelf staand. Er zijn studenten die het in combinatie met bijvoorbeeld wandelcoaching of creatieve coaching aanbieden. Anderen passen het toe in combinatie met gesprekken. Daar is het niet voor bedoeld, maar alles is mogelijk. Ook zijn er studenten die deze opleiding vooral doen voor hun eigen persoonlijke ontwikkeling.”
Mirjam: “Om te beginnen staat het schrijven centraal, daar bestaat de methodiek uit: schrijven via e-mail. Dus dat doen we veel in de lessen. Maar er is ook discussie en zelfonderzoek naar aanleiding van de psychologie, filosofie en bijvoorbeeld zingevingsvraagstukken. Veel mensen hebben daar mee te maken, dus het is belangrijk dat je weet waar je zelf staat. Anders kun je de ander niet volgen en helpen. In die zin doorloop je ook een heel proces tijdens de opleiding. Dat kan confronterend zijn, maar wordt bovenal als een warm bad ervaren. Daar ben ik eerlijk gezegd wel trots op, maar dat doen de studenten natuurlijk zelf.”
Mirjam: “Ik wil niet overdrijven, maar de meeste mensen zijn er heel erg tevreden over. Als je het goed doet, dan werkt het ook goed en dat komt door het schrijfproces dat heel precies in gang wordt gezet. Een mooi voorbeeld is iemand die totaal vastgelopen was in werk en ook in het privéleven en het echt niet meer wist. De week concentratie op zichzelf bracht dingen aan het licht die ze eigenlijk verdoezeld had, uit angst en onzekerheid. In de veilige setting van het online werken kon ze die weer onder ogen zien en wist ze wat haar te doen stond. Ze heeft vervolgens haar leven compleet omgegooid en ik weet toevallig dat het erg goed met haar gaat.
Ook op het gebied van levensstijl en gezondheid is het schrijven een enorme helpende kracht. Het brengt allerlei aannames, maar ook onwetendheid aan het licht. En dat is heel stimulerend voor gedragsverandering.”
Mirjam: “Ongeveer tien jaar geleden begon ik vanuit mijn ‘gewone’ praktijk met experimenteren met schrijfopdrachten. Hoe dat ging vertel ik uitgebreid in de opleiding. Ik was verbaasd over de snelheid waarin mensen zich beter voelden, waarover het dan ook ging. Om een lang verhaal kort te maken: binnen een jaar stond de methodiek en ben ik erover gaan schrijven. En trainingen en workshops gaan geven. Intussen heb ik honderden mensen in een MA-traject zoals dat heet mogen helpen, met succes. Momenteel bestaat mijn werk vooral uit lesgeven, schrijven en onderzoek doen. In mei komt mijn nieuwste boek uit bij Uitgeverij Lucht van psychiater Bram Bakker.”
Wil je meer weten? Bekijk dan de opleiding Mindful Analyst en/of download de gratis proefles.